[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 119-124 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش به دو روش داستان گویی و سخنرانی برمبنای تئوری اورم بر آگاهی، نگرش و خودکارآمدی مادران کودکان1 تا 59 ماهه در زمینه پیشگیری از حوادث خانگی
- زهرا وحدانی نیا، - مریم نخعی ، - احمد نصیری، غلامرضا شریف زاده
مریم نخعی، استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، maryamnakhaee@bums.ac.ir
چکیده:   (3088 مشاهده)
هدف: حوادث برای کودکان بیشتر از سایرین رخ می دهد. کودکان با داشتن ویژگیهای فیزیولوژیکی و رفتاری خاص، نیاز به مراقبت از سمت یک فرد بالغ دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش به دو روش داستان گویی و سخنرانی بر آگاهی، نگرش و خودکارآمدی  مادران کودکان 1 تا 59 ماهه در زمینه پیشگیری از حوادث خانگی و برمبنای تئوری خود مراقبتی اورم صورت گرفت.
روش کار: این مطالعه بر روی 60 نفر از مادران کودکان 59-1 ماهه شهر بیرجند انجام شد. مداخله آموزشی به دو روش داستان گویی و سخنرانی در 4 جلسه آموزشی اجرا شد؛ به این صورت که 30نفر به روش سخنرانی و 30نفر به روش داستان گویی آموزش دیدند. آگاهی، نگرش و خودکارآمدی مادران، قبل و بعد از مداخله با پرسشنامه محقق ساخته بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کای اسکوئر، t-test  مستقل و زوج شده در سطح 05.0= α صورت گرفت.
یافته ها: میانگین سن مادران در دو گروه سخنرانی و داستان‌گویی به‌ترتیب: 4±36.28 و 6±63.29 سال و میانگین سن کودکان در دو گروه به‌ترتیب: 17±46.25  و 16±26.20ماه بود که تفاوت میان دو گروه معنی‌دار نبود.یافته ها نشان داد پس از مداخله به روش سخنرانی، میانگین نمره کل آگاهی از 6.1±15به 5.1 ± 20 (P<0.001)، نمره کل نگرش از 9± 8.93 به 7 ± 101(P= 0.001 ) و نمره کل خودکارآمدی از 3.5± 59 به 4.5± 3.61 (P= 0.02) افزایش یافت؛ همچنین در روش داستان گویی نیز نمره کل آگاهی از 7.2±8.12به 6.1±4.19 (P<0.001)، نمره کل نگرش از 12± 4.92به 3.9 ± 98(P= 0.03)، و نمره کل خود کارآمدی از5.5±4.54 به 3.6±7.57 (P= 0.001 ) افزایش یافت. تغییرات نمره آگاهی مادران در گروه داستان گویی (6.1±9.4) به طور معنی داری بیشتر از گروه سخنرانی (2±5.6) بود (002.0P=)؛ اما در بررسی تغییرات نمره نگرش و خودکارآمدی، تفاوت معنی داری میان دو روش دیده نشد.
نتیجه گیری: در آموزش اصول پیشگیری از حوادث خانگی کودکان، آموزش به هر دو روش سخنرانی و داستان گویی موثر می‌باشد؛ ولی آموزش به روش داستان گویی آگاهی بالاتری نسبت به روش سخنرانی در مادران ایجاد می کند. هر چند در نمره نگرش و خودکارآمدی میان دو روش تفاوتی وجود ندارد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، داستان گویی، سخنرانی، مادران، اورم، حوادث خانگی
متن کامل [PDF 203 kb]   (1269 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahdaninya Z, Nakhaei M, Nasiri A, Sharifzadeh G, Abdolrazaghnezhad M. Training Based on Orem’s Model on Knowledge, Attitude and Self-efficacy of Mothers in Preventing Domestic Accidents. Mod Care J. 2015; 12 (3) :119-124
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-757-fa.html

وحدانی نیا زهرا، نخعی مریم، نصیری احمد، شریف زاده غلامرضا. تاثیر آموزش به دو روش داستان گویی و سخنرانی برمبنای تئوری اورم بر آگاهی، نگرش و خودکارآمدی مادران کودکان1 تا 59 ماهه در زمینه پیشگیری از حوادث خانگی. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1394; 12 (3) :119-124

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-757-fa.html



دوره 12، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.27 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3760