[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 3-1390 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 1-6 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تفکّر انتقادی بر فرایند مراقبتی بیماران در دانشجویان پرستاری
رقیه اسمعیلی ، احمد ایزدی، مهرداد اسماعیلی، کورش امیدی
مربی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، r_esmaieli@yahoo.com
چکیده:   (7790 مشاهده)

  زمینه و هدف: تحقیقات نشان می‌دهد آموزش مهارت‌های تفکّر ، به عنوان اولویت اصلی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی مراکز تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است. یکی از روش‌های آموزش تفکّر، استفاده از تفکّر انتقادی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر تفکّر انتقادی دانشجویان پرستاری بر فرایند مراقبتی بیماران بستری انجام شد.

  روش تحقیق: در مطالعه مورد- شاهدی حاضر، آموزش بالینی بخش گوارش برای 30 نفر از دانشجویان پرستاری دختر، به شکل تفکّر انتقادی (گروه مورد) و برای 30 نفر به روش سنتی (گروه شاهد) انجام گرفت. میانگین پیشرفت تحصیلی در دو گروه با استفاده از آزمون t مستقل و میانگین نمره قبل و بعد از آموزش در هر گروه با استفاده از آزمون تی زوج شده مورد مقایسه قرار گرفت.

  یافته‌ها: میانگین سنّ و معدّل دو ترم قبل در دو گروه مورد و شاهد تفاوتی معنی‌داری نداشت، میانگین نمره پیشرفت تحصیلی بعد از آموزش در هر دو گروه افزایش معنی‌داری را نسبت به قبل از آموزش نشان داد (005/0 P< ) اما افزایش میانگین نمرات در گروه مورد (05/0 P< ) نسبت به گروه شاهد (4/0 P< ) به طور معنی‌داری بیشتر بود.

  نتیجه‌گیری : بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق دو گروه به طور معنی‌داری از نظر آموزشی پیشرفت داشتند و اختلاف پیشرفت دو گروه نسبت به یکدیگر چندان زیاد نبود که می‌تواند در نتیجه تأثیر آموزش به هر شکل باشد. پیشنهاد می‌شود در تحقیقات آینده به منظور دستیابی به مراحل بالای تفکّر انتقادی، مطالعه‌ای مشابه در جامعه پرستاران فارغ‌التحصیل با آموزش طولانی انجام گیرد.

واژه‌های کلیدی: مدل‌های آموزشی، آموزش پرستاری، مراقبت از بیمار، مراقبت پرستاری، پرستاری، پرستاران
متن کامل [PDF 186 kb]   (1028 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک |
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۲ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili R, Izadi A, Esmaeili M, Omidi K. Assessing the effect of Critical thinking education on caring process of nursing students. Mod Care J. 2011; 8 (1) :1-6
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-69-fa.html
اسمعیلی رقیه، ایزدی احمد، اسماعیلی مهرداد، امیدی کورش. تأثیر آموزش تفکّر انتقادی بر فرایند مراقبتی بیماران در دانشجویان پرستاری. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1390; 8 (1) :1-6

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-69-fa.html

دوره 8، شماره 1 - ( 3-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.172 seconds with 820 queries by yektaweb 3525