[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 و 4 - ( 3-1385 ) ::
جلد 3 شماره 3 و 4 صفحات 21-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارزیابی از خود و نیازهای آموزشی پرستاران در مورد بررسی وضعیت سلامت بیماران در بیمارستان های وابسته به علوم پزشکی بیرجند سال 1386
شیدا پژمان خواه ، سید علی رضا سعادت جو، شهناز طبیعی، زهرا فرج زاده، مریم نخعی
عضو هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، vojodhasti@yahoo.com
چکیده:   (7706 مشاهده)

  زمینه و هدف : بررسی ، اولین مرحله فرایند پرستاری است که در آن اطلاعاتی از بیمار کسب می شود و پرستار را قادر می سازد که تشخیص پرستاری را تعیین نمایند ، مداخلات را مشخص کند و به اجرا درآورد و اثر بخشی آن ها را ارزیابی نماید ؛ بنابراین پرستاران به کسب مهارت ها و تکنیک های بررسی در معاینات بالینی نیاز دارند و کسب این مهارت ها می بایست در برنامه های آموزشی پرستاران گنجانده شود و در طی دوره اشتغال به کار نیز تکرار گردد ؛ پژوهش حاضر با هدف تعیین ارزیابی از خود و نیاز آموزشی پرستاران در مورد بررسی وضعیت سلامت بیماران انجام شد .

  روش تحقیق : در این مطالعه توصیفی – تحلیلی ، پرستاران لیسانس شاغل در یمارستان های آموزشی درمانی شهر بیرجند از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند . ابزار گرد آوری داده ها ، پرسشنامه مشتمل بر دو بخش بود ؛ بخش اول مربوط به مشخصات فردی (9 سؤوال) و بخش دوم مربوط به اهداف اصلی پژوهش (38 سؤال) بود . پاسخ ها در دو بخش تنظیم شدند ؛ بخش اول مربوط به ارزیابی از خود در پنج طبقه (خیلی خوب ، خوب ، متوسط ، بد ، خیلی بد) و بخش دوم در رابطه با تعیین سطح نیاز آموزشی در سه طبقه (پیشرفته ، متوسط و پایه) تعیین گردیدند . داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون های آماری t و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0 p≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .

  یافته ها : از 104 نفر پرستار مطالعه ، 5/88% مؤنث با میانگین سنی 2/6 ± 44/30 و سابقه کار 35/6 ± 27/7 سال بودند . بیشترین نمونه ها از ICU (4/15%) ، داخلی (13/5) ، ccu و اورژانس (6/10%) بودند . به طور متوسط بیشترین امتیاز ارزیابی از خود در رابطه با نحوه آمادگی آزمایشات خون و ادرار و الکتروکاردیوگرام ( ECG ) و کمترین امتیاز ارزیابی از خود ، در رابطه با روش و کاربرد ترانس ایلومیناتور تعیین گردید ؛ هم چنین بیشترین نیاز آموزشی پرستاران در سطوح پیشرفته (8/55%) در رابطه با آزمایشات خون ، ادرار- مدفوع و در سطح متوسط (9/51%) نحوه آمادگی رادیوگرافی قفسه سینه و سونوگرافی شکم و لگن و در سطح پایه (8/30%) کاربرد و نحوه آمادگی ( MRI ) عنوان گردید . به طور متوسط خانم ها نسبت بعه آقایان ، ارزیابی از خود را بهتر تعیین نمودند ولی از نظر آماری ارتباط معنی داری مشاهده نگردید و رابطه بین سن ، سابقه کار با ارزیابی از خود به دست نیامد .

  نتیجه گیری : با توجه به این که یکی از راه های اصلی مراقبت مطلوب ، اجرای یک روش سیستماتیک مراقبتی است ، با توجه به نتایج این مطالعه ، شناخت نیازهای پرستاران در این رابطه و برگزاری کلاس های آموزشی ضمن خدمت جهت رفع این نیازها و ارتقای کیفیت بالینی لازم و ضروری به نظر می رسد .

واژه‌های کلیدی: پرستار ؛ بررسی وضعیت سلامت ؛ خود ارزیابی ؛ نیاز آموزشی
متن کامل [PDF 212 kb]   (723 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی-تحلیلی | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peimankhaht S, Saadatjoo S, Tabiei S, Farajzadeh Z, Nakhaei M. Nurses’ self-evaluation and educational needs aboutpatients' physical examination in hospitals affiliated toBirjand Medical university introduction and objectives. Mod Care J. 2006; 3 (3 and 4) :21-25
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-422-fa.html
پژمان خواه شیدا، سعادت جو سید علی رضا، طبیعی شهناز، فرج زاده زهرا، نخعی مریم. بررسی ارزیابی از خود و نیازهای آموزشی پرستاران در مورد بررسی وضعیت سلامت بیماران در بیمارستان های وابسته به علوم پزشکی بیرجند سال 1386. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1385; 3 (3 و 4) :21-25

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-422-fa.html

دوره 3، شماره 3 و 4 - ( 3-1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.189 seconds with 823 queries by yektaweb 3525