[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود،بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی
جاماسب مرادپور، محمدرضا میری ، سمانه علی‌آبادی، عباس پورصادق
عضو مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، miri_moh2516@yahoo.com
چکیده:   (19985 مشاهده)

  زمینه و هدف: تولد یک کودک کم‌توان ذهنی، به عنوان یک بحران می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر ساختار و عملکرد خانواده داشته باشد و والدین، به‌وی‍ژه مادران را تحت تنش‌های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار دهد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود مبتنی بر گروه‌درمانی، بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرکرد در سال 1388 انجام گرفت.

  روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی و کاربردی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود که در سال 1388 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرکرد بود که از بین آنها، نمونه‌ای مشتمل بر 30 نفر، با شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و مداخله بر روی آنها صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس عزت نفس روزنبرگ بود. والدین کودکان به مدت 12 جلسه و هر هفته 2جلسه، تحت آموزش 2 مهارت خودآگاهی و ابراز وجود، از مجموعه مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. داده‌های جمع‌آوری‌شده، به کمک نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار 05/0 P< به عنوان سطح معنی‌داری تفاوت‌ها در نظر گرفته شد.

  یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود، بر سازگاری کلی و مؤلّفه‌های آن (سازگاری اجتماعی، سازگاری در خانه، سازگاری عاطفی) و نیز عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی، تأثیر مثبت معنی‌داری داشته است (001/0 P= ).

  نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود، روشی مؤثّر برای افزایش سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی است.

واژه‌های کلیدی: خود ارزیابی، هوش هیجانی، خود پندار، جسارت، عقب ماندگی ذهنی
متن کامل [PDF 341 kb]   (2975 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradpoor J, Miri M, Aliabadi S, Poorsadegh A. Effectiveness of training self-awareness and assertiveness skills on self-esteem and compatibility of mothers ofmentally retarded children. Mod Care J. 2013; 10 (1) :43-52
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-155-fa.html

مرادپور جاماسب، میری محمدرضا، علی‌آبادی سمانه، پورصادق عباس. اثربخشی آموزش مهارت‌های خودآگاهی و ابراز وجود،بر سازگاری و عزت نفس مادران کودکان کم‌توان ذهنی. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (1) :43-52

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-155-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.25 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3760