[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( 3-1393 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 275-282 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک‌های یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92
یحیی محمدی، سیما کاظمی، محمد رضا حاجی آبادی ، محمدرضا رئیسون
مربی ، hhagiabadi43@yahoo.com
چکیده:   (1819 مشاهده)
 

زمینه و هدف: عالیترین هدف آموزش در تمام سطوح تحصیلی، ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان است و سبک یادگیری نیمه مکمل این هدف میباشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.

 

روش بررسی: این مطالعه همبستگی بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد سبکهای یادگیری فیزیولوژیک Kolb و خلاقیت عابدی شصت سؤالی بود و همچنین از نمره معدل کل برای تعیین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجو استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 14) و آزمون‌های آماری همبستگی Pearson، Independent T Test و ANOVA در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.

 

یافتهها: میانگین معدل تحصیلی در دانشجویان دختر 16/2±21/16 و دانشجویان پسر 76/2±01/15 بود. بین سبکهای یادگیری (تصویری، شنیداری) و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رابطه معنیداری به‌دست آمد (05/0>p) ولی بین سبک یادگیری جنبشی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری مشاهده نشد (05/0<p). میانگین نمره خلاقیت و سبکهای یادگیری در دانشجویان بر حسب جنس و دانشکده تفاوت معنیداری نداشت (05/0<p).

 

نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌گردد دانشجویان در مورد انواع سبکهای یادگیری فیزیولوژیک آگاهی داشته تا بتوانند سبک یادگیری متناسب با خود را کشف کنند. همچنین اساتید در هنگام تدریس، به سبکهای یادگیری دانشجویان توجه داشته باشند.

 
واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 252 kb]   (897 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی-تحلیلی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014. Mod Care J. 2014; 11 (4) :275-282
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-712-fa.html
محمدی یحیی، کاظمی سیما، حاجی آبادی محمد رضا، رئیسون محمدرضا. رابطه سبک‌های یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1393; 11 (4) :275-282

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-712-fa.html

دوره 11، شماره 4 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.266 seconds with 814 queries by yektaweb 3455