[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 305-315 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش ترکیبی دروس نظری: یافته‌های یک مطالعه کیفی
ژاله رحیمی ، صالح سلیمی
کارشناس ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. ارومیه، ایران. ، tm.rahimi@yahoo.com
چکیده:   (3104 مشاهده)

  زمینه و هدف: آموزش ترکیبی، محصول دو یا چند روش است که علاوه بر استفاده از کلاس حضوری از سایر روشهای آموزشی نظیر دروس چندرسانه‌ای، سمینارها و قابلیتهای آموزش الکترونیکی بهره می­برد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش ترکیبی و ارزیابی اثربخشی این روش است.

  روش بررسی: در این مطالعه از رویکرد کیفی و روش آنالیز محتوا استفاده شده است و سی نفر از دانشجویان ترم سه پرستاری ورودی مهر 1390 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. واحد داخلی جراحی2 به شیوه الکترونیکی ترکیبی آماده و اجرا شد. در پایان ترم، تجارب دانشجویان شرکت‌کننده با روش مصاحبه گروهی متمرکز در طی چهار جلسه استخراج شد. برای تحلیل داده‌ها از روش آنالیز محتوای استفاده گردید.

  یافته‌ها: به طور کلی سه درون مایه اصلی و نُه درون مایه فرعی از نتایج این بررسی استخراج شد: درون مایه‌های اصلی عبارت بودند از مزایای روش آموزش ترکیبی، پیشنهادات برای افزایش بازدهی روش آموزش ترکیبی و معایب روش آموزش ترکیبی. به نظر شرکت­کنندگان آموزش ترکیبی علاوه بر مفید بودن نسبت به شیوه آموزش سنتی منجر به سهولت درک موضوعات آموزشی، افزایش انگیزه ادامه تحصیل و کاهش اضطراب امتحان می‌شود.

  نتیجه‌گیری: استفاده از روش آموزش ترکیبی نسبت به سایر روشهای سنتی منجر به ارتقای یادگیری، تأثیر مثبت بر نتایج امتحان و افزایش مهارت کار با کامپیوتر می­شود. از این رو به کارگیری شیوه آموزش ترکیبی در آموزش علوم پزشکی قویاً توصیه می­شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش ترکیبی- آنالیز محتوا - دانشجویان پرستاری- مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 447 kb]   (923 دریافت)    
نوع مطالعه: سایر | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi Z, Salimi S. Nursing students’ experiences of blended learning of theoretical courses: Findings of a qualitative study. Mod Care J. 2014; 10 (4) :305-315
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-655-fa.html
رحیمی ژاله، سلیمی صالح. تجارب دانشجویان پرستاری از آموزش ترکیبی دروس نظری: یافته‌های یک مطالعه کیفی. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (4) :305-315

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-655-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.228 seconds with 808 queries by yektaweb 3455