[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 10-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر پیامک‌های آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
محمد حسین باقیانی‌مقدم، قاسم طاهری ، حسین فلاح‌زاده، مریم پارسا
کارشناس مبارزه با بيماری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی بيرجند و دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت پردیس بینالملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، ghasemtaheri2011@yahoo.com
چکیده:   (3794 مشاهده)

 

زمینه و هدف: دیابت شایعترین بیماری ناشی از اختلال متابولیسم می‌باشد که با عوارض درازمدت همراه است و مستلزم خودمراقبتی ویژه در تمام عمر می‌باشد. این مطالعه با هدف تأثیر پیامک‌های آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.

 

روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بر روی 88 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه‌کننده به کلینیک دیابت شهر بیرجند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد و بیماران به طور تصادفی در دو گروه مداخله شامل 45 نفر و کنترل شامل 43 نفر قرار گرفتند. پیامک‌های آموزشی از طریق سامانه ارسال انبوه پیامک به تلفنهای همراه افراد گروه مداخله طی مدت یک ماه ارسال گردید و برای گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه‌ای شامل متغیرهای دموگرافیک و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی به انضمام رفتارهای خودمراقبتی بود که از طریق مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب Cronbach Alpha بین 66/0-77/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Chi-Square، Fisher Exact Test، Paired T Test، Independent T Test و Pearson در سطح
معنی
داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.  

 

یافته‌ها: ﻗﺒﻞ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداری در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮه آﮔﺎﻫﯽ، رفتارهای خود مراقبتی و اﺟﺰاء ﻣﺪل اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ در دو ﮔﺮوه مداخله و کنترل وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ(05/0p>) اﻣﺎ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ در ﮔﺮوه مداخله اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداری داشت و ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه مداخله و ﮐﻨﺘﺮل تفاوت ﻣﻌﻨﯽداری به دست آمد(001/0p<).

 

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه سودمندی پیامک‌های آموزشی در خصوص اتخاذ رفتارهای خودمراقبتی در بین بیماران دیابتی گروه مداخله را نشان داد.

 

واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی- خودمراقبتی- دیابت نوع دو
متن کامل [PDF 650 kb]   (1357 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghiani Moghadam M, Taheri G, Fallah Zadeh H, Parsa M. The effect of instructional designed SMS based on Health Belief Model (HBM) on adoption of self-care behavior of patients with type II diabetes. Mod Care J. 2014; 11 (1) :10-18
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-603-fa.html
باقیانی‌مقدم محمد حسین، طاهری قاسم، فلاح‌زاده حسین، پارسا مریم. تأثیر پیامک‌های آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر اتخاذ رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1393; 11 (1) :10-18

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-603-fa.html

دوره 11، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.307 seconds with 819 queries by yektaweb 3501