[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 71-82 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر اجرای مدل شش سیگما بر کمیت و اثربخشی آموزش به بیمار در بخش CCU بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند در سال 1392
غلامحسین محمودی راد، راضیه استکی
کارشناس ارشد آموزش پرستاری ، raesteki@gmail.com
چکیده:   (1704 مشاهده)

  زمینه و هدف: آموزش به بیمار، نقش اساسی در بهبود و کنترل بیماریها دارد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر اجرای مدل شش سیگما بر کمیت و اثربخشی آموزش به بیمار در بخش CCU بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند می‌باشد.

  روش بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی56 نفر از بیمارانی که در فاصله زمانی 5/1 ماه در بخش CCU بستری شدند، به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شده و به شیوه معمول آموزش ‌دیدند. آگاهی و نگرش یک‌بار در روز اول بستری و ‌بار دیگر در روز ترخیص از بخش و کمیت آموزش به بیمار در زمان ترخیص از بخش اندازه‌گیری ‌شد. پس از آن مدل شش سیگما برای پرستاران به صورت برگزاری جلسات بحث گروهی و مصاحبه اجرا گردید و پرستاران با کاربرد راه‌حلهای به دست آمده به آموزش بیماران ‌پرداختند و تمامی بیماران که در فاصله زمانی 5/1 ماه بعد از مداخله بستری شدند شامل 47 نفر به عنوان گروه مداخله، با همان روش و ابزار استفاده شده در گروه اول مورد بررسی قرار ‌گرفتند. آگاهی و نگرش با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن بدست آمده بود، مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 18 و آزمونهای آماری Independent T Test و Paired T Test تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: نتایج نشان داد که کمیت آموزش به بیمار در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش معنی‌داری داشته است (001/0 p< ). میانگین نمره آگاهی در کل و در ابعاد آن و همچنین میانگین نمره نگرش در بیماران گروه مداخله در روز ترخیص نسبت به روز اول بستری افزایش معنی‌داری داشت (001/0 p< ) ولی در بیماران گروه شاهد تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.

  نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از افزایش کمیت و کیفیت آموزش به بیماران بعد از اجرای مدل شش سیگما می‌باشد، لذا با شناخت فرایندهای موجود و ریشه‌یابی مشکلات و نواقص آن و با تغییر فرایندها می‌توان جهت بهبود فرایند آموزش به بیمار گام برداشت.

واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار- اثربخشی- فرایند- کمیت- مدل شش سیگما- CCU
متن کامل [PDF 652 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudirad G, Esteki R. Investigating the effects of Six Sigma method on the quantity and effectiveness of patient education in the CCU of Birjand Valiasr Hospital in 2012. Mod Care J. 2014; 11 (2) :71-82
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-541-fa.html
محمودی راد غلامحسین، استکی راضیه. بررسی تأثیر اجرای مدل شش سیگما بر کمیت و اثربخشی آموزش به بیمار در بخش CCU بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند در سال 1392 . مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1393; 11 (2) :71-82

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-541-fa.html

دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.227 seconds with 813 queries by yektaweb 3501