[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( 5-1390 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 107-115 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش الگوی خودمراقبتی اورم بر عملکرد ارتباطی دانشجویان کارشناسی پرستاری
جواد ملک زاده، زهرا آموزشی ، سید رضا مظلوم
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، zam9039@gmail.com
چکیده:   (14075 مشاهده)

  زمینه و هدف: برقراری ارتباط با بیمار مرحله اولیه و هسته اصلی مراقبت‌های پرستاری است. مهارت‌های ارتباطی بیمار محور، نیازمند توجه خاص بوده، ضروری است که در این مورد تدابیر لازم صورت گیرد. یکی از عوامل زیربنایی که مانع ارتقای سطح کمّی و کیفی مراقبت‌ها می‌شود، عدم به کارگیری یک الگوی نظری متناسب با امکانات محیط‌های بالینی است. این تحقیق با هدف تعیین تأثیر آموزش الگوی خودمراقبتی اورم بر عملکرد ارتباطی دانشجویان پرستاری در بالین انجام شد.

  روش تحقیق: در این پژوهش نیمه‌تجربی، 66 دانشجوی پرستاری به صورت در دسترس انتخاب شدند. دانشجویان گروه مداخله در مورد الگوی خودمراقبتی اورم و دانشجویان گروه شاهد طبق روش معمول، در زمینه فرایند پرستاری تحت آموزش قرار گرفتند؛ سپس به مدّت یک هفته در قالب کارآموزی به مراقبت از بیمار پرداختند. داده‌ها با استفاده از فرم بازنگری ارزشیابی عملکرد و فرم ارزشیابی ثبت فرایند پرستاری، جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های مجذورکای، من‌ویتنی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‏ها: میانگین نمرات ارزشیابی عملکرد ارتباطی در گروه مداخله (6/10 ± 4/88) به طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد (9/17 ± 0/79) بود (014/0= P ).

نتیجه‏گیری: با توجه به این که با آموزش الگوی خودمراقبتی اورم عملکرد دانشجویان 12% ارتقا یافت، پیشنهاد می‌گردد درس نظریه‌های پرستاری در مقطع کارشناسی پرستاری ارائه گردد

واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، مدل‌های آموزشی، دانشجویان پرستاری، روابط پرستار و بیمار، نظریه پرستاری
متن کامل [PDF 247 kb]   (3261 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک |
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۷/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekzadeh J, Amouzeshi Z, Mazlom R. The effect of teaching Orem self- care model on nursing students communication performance in clinical setting. Mod Care J. 2011; 8 (3) :107-115
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-52-fa.html

ملک زاده جواد، آموزشی زهرا، مظلوم سید رضا. تأثیر آموزش الگوی خودمراقبتی اورم بر عملکرد ارتباطی دانشجویان کارشناسی پرستاری. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1390; 8 (3) :107-115

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-52-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( 5-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.25 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3760