[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 177-185 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391
معصومه میری، محمدرضا میری ، غلامرضا شریف زاده، مریم میری
دانشيار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، miri_moh2516@yahoo.com
چکیده:   (1944 مشاهده)

  زمینه و هدف : ازدواج و زندگی زناشویی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضایت از زندگی نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می ‌ کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش غنی ‌ سازی روابط زناشویی بر رضایتمندی زناشویی معلمان زن مقطع ابتدایی در سال 1391 انجام شد.

  روش بررسی : این مطالعه نیمه ‌ تجربی از نوع پیش ‌ آزمون- پس ‌ آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه ‌ گیری چند مرحله ‌ ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارتهای غنی ‌ سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ‌ ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ‌ ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سؤالی رضایتمندی زناشویی MSQ ( Marital Satisfaction Questionnaire ) بود. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U در سطح معنی ‌ داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه ‌ های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی ‌ داری افزایش داشت (001/0 = p ) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی ‌ داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مؤلفه ‌ های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 p> ).

  نتیجه گیری: آموزش غنی ‌ سازی روابط در افزایش رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه ‌ گذاری) مؤثر بود، بنابراین از برنامه آموزش غنی ‌ سازی می ‌ توان به عنوان یک مداخله مناسب جهت افزایش رضایتمندی زناشویی افراد استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: تفاهم- جاذبه- رضایتمندی زناشویی- غنیسازی روابط- طرز تلقی- معلمان زن
متن کامل [PDF 603 kb]   (1374 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: روان شناسي باليني
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

miri M, miri M, sharifzade G, miri M. Evaluating the impact of relationship enrichment education on marital satisfaction of primary school female teachers in Birjand, 2012. Mod Care J. 2014; 11 (3) :177-185
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-485-fa.html
میری معصومه، میری محمدرضا، شریف زاده غلامرضا، میری مریم. تأثیر آموزش غنی سازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1393; 11 (3) :177-185

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-485-fa.html

دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.222 seconds with 819 queries by yektaweb 3501