[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 231-240 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی سازگاری روی بر سازگاری روانی بیماران مبتلا به نارسایی قلب
صدیقه نعیم حسنی، شهناز طبیعی ، سید علیرضا سعادتجو، طوبی کاظمی
مربی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، shahnaztabiee@bums.ac.ir
چکیده:   (5030 مشاهده)

  زمینه و هدف: نارسایی قلب، بیماری مزمنی است که بر ابعاد جسمانی و روانی زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. رسیدن به تعادل روانی در این بیماران نیازمند آموزش و پیگیری است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی سازگاری روی بر سازگاری روانی بیماران نارسایی قلب می‌باشد.

  روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی بر روی شصت بیمار مبتلا به نارسایی قلب دارای پرونده در بیمارستان ولیعصر(عج) و مرکز تحقیقات قلب و عروق شهر بیرجند در سال 1392 انجام گردید. بیماران موردنظر به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه سی نفری شاهد و آزمون تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها فرم بررسی و شناخت روی و پرسشنامه سلامت روانی ( MHI-38 ) بود که پایایی آنها در مطالعات مختلف تأیید شده است. پرسشنامه سلامت روانی پس از تایید روایی محتوی جهت پایایی به صورت مقدماتی بر روی بیست نفر از بیماران اجرا و ضریب آلفا کرونباخ 91/0 به دست آمد. برنامه آموزشی بر اساس رفتارهای ناسازگار و محرکهای هر رفتار در گروه آزمون اجرا و پیگیری شد. گروه شاهد مراقبتهای معمول را دریافت کردند. داده‌ها توسط نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 15 و آزمونهای آماری Independent T Test ، Paired T Test ، Wilcoxon ، Mann Whitney ، Fisher Exact Test و Chi-Square تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: میانگین نمره سازگاری روانی و تعداد رفتارهای ناسازگار قبل از مداخله در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت، در حالی که بعد از مداخله اختلاف معنی‌داری به دست آمد(001/0 p< ). در گروه آزمون بعد از مداخله کاهش معنی‌داری در تعداد رفتارهای ناسازگار در بعد فیزیولوژیک(001/0 p< )، درک از خود(001/0 p< )، ایفای نقش(001/0 p< )، استقلال و وابستگی(004/0 = p ) ملاحظه گردید. میانگین نمره سازگاری روانی بیماران در گروه آزمون بعد از مداخله افزایش معنی‌داری داشت (001/0 p< ). اما در گروه شاهد بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری در هیچ یک از ابعاد مشاهده نشد(05/0 p> ).

  نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی روی، می‌تواند بر سازگاری روانی و رفتارهای ناسازگار بیماران مبتلا به نارسایی قلب مؤثر باشد. پرستاران می‌توانند با به کارگیری برنامه‌های آموزشی بر اساس الگوی سازگاری روی نقش مؤثرتری در بهبود سازگاری روانی و رفتارهای ناسازگار این بیماران داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: الگوی سازگاری روی- برنامه آموزشی- سازگاری روانی- نارسایی قلب
متن کامل [PDF 558 kb]   (1643 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeim Hassani S, Tabiee S, Saadatjoo2 S, Kazemi T. The effect of an educational program based on Roy adaptation model on the psychological adaptation of patients with heart failure. Mod Care J. 2014; 10 (4) :231-240
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-458-fa.html
نعیم حسنی صدیقه، طبیعی شهناز، سعادتجو سید علیرضا، کاظمی طوبی. تأثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی سازگاری روی بر سازگاری روانی بیماران مبتلا به نارسایی قلب. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (4) :231-240

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-458-fa.html

دوره 10، شماره 4 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.227 seconds with 814 queries by yektaweb 3455