[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 10-1392 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 202-209 برگشت به فهرست نسخه ها
اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد بالینی در دانشجویان مامایی
عصمت جعفربگلو ، هدی احمری طهران، مرضیه رئیسی، ناهید مهران
مربی هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم ، jafarbegloo_2004@yahoo.com
چکیده:   (10273 مشاهده)

  زمینه و هدف: اضطراب امتحان، مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان است. با توجه به اثرات متفاوت اضطراب امتحان بر عملکرد دانشجویان، هدف از این پژوهش بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد بالینی در دانشجویان مامایی بود.

  روش بررسی: این مطالعه تحلیلی، بر روی کلیه دانشجویان مامایی ترم آخر دانشگاه علوم پزشکی قم شامل 30 نفر که برای امتحان جامع مامایی حضور یافتند، انجام شد. پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان Spielberger ، توسط هر یک از دانشجویان تکمیل گردید. برای ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان، چک‌لیست سه قسمتی مربوط به عملکرد بالینی در بخشهای بلوک زایمان، درمانگاه بیماریهای زنان و درمانگاه بهداشت مادر و کودک توسط مربیان تکمیل گردید. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار SPSS ویرایش 18، با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری Chi-square ، همبستگی Pearson و Independent T Test ، در سطح معنی‌داری 05/0 p ≤ تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: یافته‌های مطالعه نشان داد که در حیطه کاری بلوک زایمان و درمانگاه زنان، هر چه اضطراب دانشجویان بیشتر بود، عملکرد بهتری داشتند (48/0= r ، 001/0 p< )، اما در حیطه کاری بهداشت مادر و کودک، هر چه اضطراب دانشجویان کمتر بود، عملکرد آنها نیز بهتر بود (85/0-= r ، 001/0 p< ) .

  نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می‌توان احتمال داد که اضطراب، خود می‌تواند به عنوان یک عامل انگیزشی، عملکرد فرد را بهبود بخشد و همیشه مخرب نباشد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان- عملکرد بالینی- دانشجویان مامایی
متن کامل [PDF 353 kb]   (1178 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک | موضوع مقاله: روان شناسي باليني
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarbegloo E, Ahmari tehran H, Raisei M, Mehran N. Study of relation between test anxiety and clinical performances in midwifery students. Mod Care J. 2014; 10 (3) :202-209
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-40-fa.html
جعفربگلو عصمت، احمری طهران هدی، رئیسی مرضیه، مهران ناهید. اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد بالینی در دانشجویان مامایی. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (3) :202-209

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-40-fa.html

دوره 10، شماره 3 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.219 seconds with 814 queries by yektaweb 3455