[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 279-284 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر
ظریفه شهریاری، محمدرضا میری، غلامرضا شریف‌زاده ، رضا دستجردی، مریم ولوی
کارشناس ارشد اپيدميولوژی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، rezamood@yahoo.com
چکیده:   (6090 مشاهده)

  زمینه و هدف: تنش مزمن، علاوه بر این که باعث تحریک‌پذیری و بی‌ثباتی خلق می‌شود، از عوامل مهم در افزایش اضطراب و افسردگی به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت کاهش تنش، اضطراب و افسردگی به روش‌های غیر دارویی، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.

  روش تحقیق: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهد‌دار تصادفی‌شده، بر روی 36 مادر دارای دختر عقب‌مانده ذهنی انجام شد. ابتدا پرسشنامه DASS 21 (The Depression Anxiety Stress Scales) برای همه مادران تکمیل گردید؛ سپس مادران به صورت تصادفی، به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. روش آرام‌سازی به گروه مورد مداخله در مدت پنج جلسه به صورت تئوری آموزش و همزمان تمرین عملی انجام شد. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. یک ماه پس از برگزاری جلسات آموزشی، پرسشنامه
DASS 21 مجدداً برای افراد هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 13) و آزمون‌های آماری تی‌زوج و تی‌مستقل در سطح معنی‌داری 05/0 α= تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: میانگین نمره تنش، اضطراب و افسردگی قبل از مداخله، در دو گروه تفاوت معنی‌داری را نشان نداد ولی در پایان هفته چهارم پس از آموزش آرام‌سازی، نمره کلّ تنش از 4/10 ± 1/19 به 6/7 ± 1/14 (001/0 P< )، نمره افسردگی از 9/9 ± 7/15 به 9/6 ± 3/11 (003/0= P ) و نمره اضطراب از 6/10 ± 4/14 به 5/6 ± 7/9 (003/0= P ) کاهش یافت که از نظر آماری معنی‌دار بود.

  نتیجه‌گیری: آموزش آرام‌سازی بر کاهش تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک عقب‌مانده ذهنی مؤثّر است؛ بنابراین برای پیشگیری از ایجاد اختلالات روانی و آسیب‌دیدن فرد و خانواده‌ها، باید این آموزش‌ها بیشتر مورد توجه مشاوران، کارکنان مدارس استثنایی و بهزیستی قرار گیرند.

واژه‌های کلیدی: تنش، اضطراب، افسردگی، آرام‌گرفتگی، تکنیک‌های آرام بخش، عقب‌ماندگی ذهنی
متن کامل [PDF 224 kb]   (1602 دریافت)    
نوع مطالعه: سایر | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahriari Z, Miri M, Sharifzadeh G, Dastjerdi R, Valavi M. Effect of relaxation training on stress, anxiety and depression of mothers of mentally retarded girls. Mod Care J. 2012; 9 (4) :279-284
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-346-fa.html
شهریاری ظریفه، میری محمدرضا، شریف‌زاده غلامرضا، دستجردی رضا، ولوی مریم. تأثیر آموزش آرام‌سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (4) :279-284

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-346-fa.html

دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.234 seconds with 817 queries by yektaweb 3455