[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 10-1392 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 173-182 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری
مرضیه مقرب، کبری ناطقی ، غلامرضا شریف زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی ، : kobra_nategh@yahoo.com
چکیده:   (4488 مشاهده)

  زمینه و هدف : یافتن راهکارهایی موفق در جهت افزایش انگیزه و یادگیری دانشجویان پرستاری از مهمترین اولویتهای آموزش پرستاری به شمار می ‌ آید. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر آموزش به شیوه طرح تدریس اعضای تیم ( TMTD ) Team Member Teaching Design و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری می ‌ باشد.

  روش بررسی : در این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی کلیه دانشجویان ترم شش پرستاری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 92-1391 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامل 36 نفر انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند، در یک گروه تدریس پرستاری در فوریت و بحران طی مدت پنج جلسه به روش سخنرانی و گروه دیگر به روش TMTD ارائه گردید. پیشرفت ‌ تحصیلی قبل و بعد هر جلسه و در کل و انگیزش ‌ تحصیلی با پرسشنامه هارتر که در مطالعات قبلی روایی و پایایی آن تایید شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 5/15 و آزمون ‌ های آماری Paired T Test ، Independent T Test و Chi-Square در سطح 05/0 ≥α تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته ها : میانگین نمره آزمون پایانی و آزمون جلسات پنجگانه در هر دو گروه TMTD و سخنرانی افزایش معناداری داشت و میانگین افزایش نمره قبل و بعد از مداخله در گروه TMTD ، 6/1 ± 21 و در گروه سخنرانی 3 ± 2/18 بود (01/0= p ). میانگین نمره انگیزش ‌ تحصیلی در گروه TMTD افزایش معناداری نشان داد و در گروه سخنرانی کاهش یافت و تغییرات بین دو گروه معنادار بود (001/0= p ).

  نتیجه گیری : روش TMTD می ‌ تواند به طور موثری یادگیری و انگیزش ‌ تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد، لذا می ‌ توان از این روش به صورت وسیعتر در آموزش دانشجویان استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: طرح تدریس اعضای تیم- سخنرانی- یادگیری- انگیزشتحصیلی- دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 571 kb]   (1262 دریافت)    
نوع مطالعه: مورد- شاهدی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mogharab M, nzteghi K, Sharifzade G. Effects of lecture and team member teaching design on nursing students' learning and academic motivation. Mod Care J. 2014; 10 (3) :173-182
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-336-fa.html
مقرب مرضیه، ناطقی کبری، شریف زاده غلامرضا. مقایسه تاثیر تدریس به شیوه طرح تدریس اعضای تیم و سخنرانی بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (3) :173-182

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-336-fa.html

دوره 10، شماره 3 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.241 seconds with 811 queries by yektaweb 3455