[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 49-56 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388
آزیتا فشارکی‌نیا، طاهره خزاعی ، زهره خزاعی، محبوبه محمدپور
مربی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، azar.khazaie@yahoo.com
چکیده:   (8477 مشاهده)

  زمینه و هدف: یکی از رویکردهای ارتقای کیفیت آموزش، ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید و یکی از متداول‌ترین این روش‌ها، ارزشیابی آموزش توسط دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین معیارهای مهمّ ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان پزشکی انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تمامی دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1388 (200 نفر) به روش سرشماری انتخاب و دیدگاه آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق‌ساخته، شامل 55 سؤال در شش حیطه مهارت‌های تدریس، ویژگی‌های فردی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های ارزشیابی، مهارت‌های بالینی و رعایت اصول و قوانین آموزش بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های کای‌اسکوئر، تی و آنالیز واریانس یک‌طرفه در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: در بخش مهارت‌های تدریس از نظر بیشتر دانشجویان، مهم‌ترین اولویت در ارزشیابی استاد «قدرت بیان و تفهیم مطالب درسی» (5/88%) بود. در بخش ویژگی‌های فردی «داشتن ظاهر مرتب و آراسته» (5/58%)، در بخش مهارت‌های ارتباطی «عدم جبهه‌گیری و تحقیر دانشجویان» (5/68%) در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، «ارائه یک جزوه جامع و کامل برای درس مربوطه و رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (34%) و در بخش مهارت‌های ارزشیابی «متناسب بودن ارزشیابی اساتید با مطالب تدریس‌شده» (5/48%) مهم‌ترین اولویت بود. علاوه بر این بین جنس دانشجویان با معیار ویژگی‌های فردی استاد و مقطع تحصیلی با مهارت‌های ارزشیابی استاد، رابطه معنی‌دار آماری وجود داشت (05/0 P< ) .

  نتیجه‌گیری: اگرچه دانشجویان با برخی عوامل ارزشیابی اساتید آشنا هستند، اما از قدرت قضاوت کافی در مورد اساتید برخوردار نیستند؛ اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی‌دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی‌های دانشجویی بکاهد.

متن کامل [PDF 203 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک |
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۶/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fesharakinia A, Khazaei T, Khazaei Z, Mohammadpoor M. Assessment of Birjand Medical School students'attitudes toward the criteria of academic evaluation in 2009. Mod Care J. 2012; 9 (1) :49-56
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-33-fa.html
فشارکی‌نیا آزیتا، خزاعی طاهره، خزاعی زهره، محمدپور محبوبه. دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (1) :49-56

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-33-fa.html

دوره 9، شماره 1 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.232 seconds with 819 queries by yektaweb 3501