[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 10-1392 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 165-172 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و سبک‌های مقابله در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
سودابه بساک نژاد، هانی رحیمی ، یدالله زرگر، نسترن مجدی نسب
کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز ، hani.psy86@yahoo.com
چکیده:   (3870 مشاهده)

  زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یکی از انواع بیماریهای میلین­زدای سیستم عصبی مرکزی است که مبتلایان با خستگی و مشکلات ارتباطی مواجه می­شوند. مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و سبک­های مقابله در بیماران مبتلا به ام اس انجام شد.

  روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی مداخله­ای شاهددار بر روی 36 بیمار مبتلا به ام اس انجام شد. جامعه­ آماری شامل کلیه­ بیماران مبتلا به ام اس، عضو انجمن ام اس شهر اهواز بود که پس از پاسخ­گویی به مقیاس خستگی Krupp ، 36 نفر از بیمارانی که نمره آنها بالاتر از نمره برش (بالاتر از 36) بود، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 18 نفری شاهد و مورد تقسیم شدند. سپس هر دو گروه پیش از جلسات مداخله­ای به مقیاس سبک­های مقابل ه Andler و Parker پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از Cronbach Alpha 87/0 به دست آمد. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری، طی ده جلسه به گروه مورد مداخله ارائه شد و گروه شاهد هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 16 و تحلیل کوواریانس در سطح معنی­داری 05/0 > p تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته­ها: میانگین نمرات خستگی مزمن، سبک­های مقابله مسئله­مدار، هیجان­مدار و روی­آوردن به اجتماع در دو گروه قبل از مداخله تفاوتی نداشت. میانگین نمره خستگی مزمن در گروه تجربی قبل از مداخله 19/8 ± 75/46 بود که پس از پایان جلسات آموزشی به 55/9 ± 75/31 کاهش یافت (001/0 p< ). میانگین نمره سبک­های مقابله مسئله­مدار و روی­آوردن به اجتماع بعد از مداخله به ترتیب به 19/6 ± 25/67 ( 001/0 > p ) و 01/3 ± 50/27 ( 001/0 > p ) افزایش یافت و سبک هیجان­مدار بعد از مداخله به 46/6 ± 25/37 کاهش نشان داد ( 001/0 > p ) ، اما تفاوتی بین میانگین نمره سبک مقابله اجتنابی قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد.

  نتیجه­گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه­ شناختی- رفتاری موجب کاهش خستگی و اصلاح سبک­های مقابله­ای در این بیماران می­شود، اما در کوتاه­مدت نمی­تواند سبک مقابله اجتنابی آنان را اصلاح کند و نیازمند برنامه­های آموزشی طولانی­مدت هستند تا بتوانند ارتباط بیشتری با جامعه و خانواده برقرار کنند و از اجتناب پرهیز کنند.

واژه‌های کلیدی: مولتیپل اسکلروزیس- مدیریت استرس- خستگی- سبک‌های مقابله
متن کامل [PDF 623 kb]   (1220 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: روان شناسي باليني
دریافت: ۱۳۹۲/۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bassak-Nejad S, Rahimi H, Zargar Y, Majdinasab N. Effects of stress management training based on cognitive-behavioral therapy on chronic fatigue and coping strategies in multiple sclerosis patients. Mod Care J. 2014; 10 (3) :165-172
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-322-fa.html
بساک نژاد سودابه، رحیمی هانی، زرگر یدالله، مجدی نسب نسترن. تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و سبک‌های مقابله در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (3) :165-172

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-322-fa.html

دوره 10، شماره 3 - ( 10-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.148 seconds with 814 queries by yektaweb 3455