[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 103-111 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و بسته آموزشی(ماجول) بر دانش و عملکرد پرستاران در رابطه با استانداردهای حفاظتی کار با داروهای سیتوتوکسیک
خدیجه عباسی ، مریم حضرتی، نسرین پورعلی محمدی، عبدالرضا رجایی فرد
مربی گروه آموزشی داخلی جراحيارشد پرستاری ، abbasikh@yahoo.com
چکیده:   (2816 مشاهده)

زمینه و هدف: پرستاران به خصوص پرستاران بخشهای انکولوژی به آموزش مداوم نیاز دارند. در برنامه‌های آموزشی موجود دو الگوی کلی استاد محور و دانشجو محور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و بسته آموزشی ماجول بر دانش و عملکرد پرستاران در رابطه با استانداردهای حفاظتی کار با داروهای سیتوتوکسیک انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، کلیه پرستاران بخشهای انکولوژی دخیل در فرایند تجویز داروهای سیتوتوکسیک در شهر شیراز طی سالهای 1389- 1390 شامل 86 نفر، انتخاب شدند و بر اساس بیمارستان محل کار به روش تصادفی ساده در سه گروه سخنرانی شامل 28 نفر، ماجول 29 نفر و شاهد 29 نفر قرار گرفتند. در یک گروه کلاس آموزشی پنج ساعته به صورت سخنرانی برگزار گردید، در گروه دیگر ماجول آموزشی در اختیار افراد قرار گرفت و در گروه شاهد، مداخله‌ای صورت نگرفت. قبل و هشت هفته بعد از آموزش، جهت بررسی عملکرد از لیست وارسی مشاهده‌ای و برای بررسی آگاهی از پرسشنامه محقق ساخته که  روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد، استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری Chi-Square، Paired T Test، ANOVA و Range Tukey در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمره دانش و عملکرد در گروه سخنرانی و ماجول بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنی‌داری افزایش داشت(001/0p<) ولی در گروه شاهد تفاوت معنی‌داری به دست نیامد(05/0p>). همچنین میانگین تغییرات نمره دانش و عملکرد در گروه سخنرانی و ماجول نسبت به گروه شاهد به طور معنی‌داری بیشتر بود (001/0p<) ولی در دو گروه سخنرانی و ماجول تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p>).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، به دلیل مزایای روش آموزشی فراگیر محور و مشغله کاری پرستاران و حساسیت شغلی آنها، می‌توان از ماجول‌های آموزشی به عنوان جایگزین مناسبی جهت روش سخنرانی استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاران- دانش، عملکرد- سخنرانی- ماجول
متن کامل [PDF 454 kb]   (505 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi K, Hazrati M, Pourali Mohammadi N, Rajaee Fard A. A comparative study of learning via module versus lecture teaching methods on the knowledge and practice of oncology nurses concerning safety standards with cytotoxic drugs in Shiraz University of Medical Sciences. Mod Care J. 2014; 11 (2) :103-111
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-315-fa.html
عباسی خدیجه، حضرتی مریم، پورعلی محمدی نسرین، رجایی فرد عبدالرضا. مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و بسته آموزشی(ماجول) بر دانش و عملکرد پرستاران در رابطه با استانداردهای حفاظتی کار با داروهای سیتوتوکسیک. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1393; 11 (2) :103-111

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-315-fa.html

دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.235 seconds with 814 queries by yektaweb 3455