[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 16-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر
آذر سوزنی، مهدی راعی، اکرم‌سادات منتظری ، عیسی نصیری، اعظم حمیدزاده، محبوبه پورحیدری
کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، m.2009@shmu.ac.ir
چکیده:   (13920 مشاهده)

  زمینه و هدف: گروه پرستاری مسؤول مراقبت مستقیم و مداوم در پیشگیری و درمان زخم بستر هستند. برای رسیدن به مراقبتی با کیفیت مطلوب، باید دانش و عملکرد پرستاران بر اساس بهترین شواهد علمی باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، تمام پرستاران و بیماران بخش‌های داخلی، مغز و اعصاب، ارتوپدی و ICU بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود مورد ارزیابی قرار گرفتند. مداخله شامل دو جلسه آموزش دو ساعته در زمینه پیشگیری و درمان زخم بستر بود. اطلاعات مربوط به دانش پرستاران در دو مرحله قبل و یک ماه پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه (اطلاعات فردی و پرسشنامه برگرفته شده از راهنمای Agency Health Care and Policy Research ) و اطلاعات مربوط به روند بهبودی زخم (با مقیاس Pressure Ulcer Scale for Healing ) جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 14) و آزمون‌های ویلکاکسون، تی زوجی، من‌ویتنی، تی مستقل و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: بیشتر واحدهای پژوهش (74%) مؤنث و (77%) کارشناس پرستاری بودند. نمره پس از آموزش در تمام پرستاران در هر دو حیطه پیشگیری و درمان، افزایش معنی‌داری داشت. آموزش در نمونه‌های بالای 40 سال و سابقه کار بیشتر از 10 سال تأثیر چندانی نشان نداد و تفاوت معنی‌داری در نمرات کسب‌شده مشاهده نشد؛ بروز زخم بستر در دوره قبل از آموزش به پرستاران 45/4% بود و پس از آموزش مراقبت استاندارد به 08/3% کاهش یافت (001/0 P< ).

  نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، آگاهی پرستاران در محدوده کمتر از متوسط در زمینه مراقبت راهبردی (استراتژیک) از زخم بستر می‌باشد. تدوین محتوا و آموزش راهبردی به منظور پیشگیری و درمان زخم بستر در دانشکده‌های پرستاری پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: زخم بستر، التیام زخم، عفونت زخم، زخم، مراقبت از بیمار، مراقبت پرستاری، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 260 kb]   (2838 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک |
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۶/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soozani A, Raei M, Montazeri A S, Nasiri E, Hamidzadeh A, Pourheidari M. The effect of education on knowledge and performance of nurses in prevention and control of pressure sore. Mod Care J. 2012; 9 (1) :16-23
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-29-fa.html
سوزنی آذر، راعی مهدی، منتظری اکرم‌سادات، نصیری عیسی، حمیدزاده اعظم، پورحیدری محبوبه. تأثیر آموزش بر دانش و عملکرد پرستاران در پیشگیری و مهار زخم بستر. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (1) :16-23

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-29-fa.html

دوره 9، شماره 1 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.211 seconds with 825 queries by yektaweb 3501