[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 26-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزشی مدون بر سطح نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبی
احمد نصیری، طیبه امیرآبادی ، طوبی کاظمی
دانشجو کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، taebeh.amirabadi@bums.ac.ir
چکیده:   (5093 مشاهده)

  زمینه و هدف: با وجود گستردگی و تنوع معضلات بیمارانی که تعویض دریچه قلبی داشته‌اند، لازم است جهت رفع مشکلاتشان آموزشهایی به این بیماران داده شود. از طرفی، تعیین و تأمین نیازهای اطلاعاتی می‌تواند باعث افزایش اثربخشی برنامه آموزش گردد. به همین جهت مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مدون بر نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبی انجام شده است.

  روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی که به شیوه پیش و پس آزمون انجام گرفت، 31 بیمار که در طی 3 سال گذشته تحت عمل تعویض دریچه قرار گرفته بودند به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌های دموگرافیک و سنجش نیازهای اطلاعاتی قبل از آموزش تکمیل شد و برنامه آموزشی مدون براساس نیازهای اطلاعاتی بیماران طراحی و طی 5 جلسه مستمر آموزش داده شد و یک ماه بعد از مداخله نیز نیازهای اطلاعاتی بررسی گردید و تفاوت سطوح نیازهای اطلاعاتی قبل و پس از مداخله نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمونهای آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آزمونهای پارامتریک t زوجی و ناپارامتریک ویلکاکسون، من ویتنی و کروسکال والیس م ورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار محتوای پرسشنامه از طریق نظرخواهی افراد متخصص و پایایی آن داده‌ها از روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد.

  یافته‌ها: بررسی سطوح نیازهای اطلاعاتی قبل از مداخله نشان داد که در حیطه آگاهی از ماهیت بیماری، 6/80% از بیماران "نیاز اطلاعاتی بالا" داشتند که بعد از مداخله به 5/35% کاهش پیدا کرد. در خصوص آگاهی از داروها 6/51%، رژیم غذایی 2/74%، فعالیت100% و عوارض 8/96% از بیماران قبل از مداخله "نیاز اطلاعاتی بالا" داشتند که بعد از آموزش به ترتیب به 8/25%، 1/58%، 5/93%، 7/67% رسید و نتیجه آزمون ویلکاکسون حاکی از معنادار بودن این اختلاف در تمامی حیطه ها بجز رژیم غذایی بود. میزان تأثیر مداخله در دو جنس و برحسب سن نیز در زمینه های مختلف نیازهای اطلاعاتی مقایسه شد که در برخی از موارد به لحاظ آماری معنادار بود.

  نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد، اجرای برنامه آموزشی بر اساس نیازهای اطلاعاتی، سطوح نیازهای اطلاعاتی و به دنبال آن، احتمال بروز مشکلات را در این گروه از بیماران کم می‌کند. لذا، پرستاران می ‌ بایست برای شروع هر برنامه آموزشی، اقدام به نیازسنجی کرده و سپس برنامه آموزشی را به صورت مدون برای بیماران طراحی و اجرا نمایند

واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، عملکرد، آموزش بیماران، ارزیابی نیازها، دریچه مصنوعی قلب.
متن کامل [PDF 445 kb]   (1188 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri A, Amirabadi T, Kazemi T. The impact of a planned educational program on patients' informational needs after heart valve replacement. Mod Care J. 2013; 10 (1) :26-33
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-286-fa.html
نصیری احمد، امیرآبادی طیبه، کاظمی طوبی. تاثیر برنامه آموزشی مدون بر سطح نیازهای اطلاعاتی بیماران پس از تعویض دریچه قلبی. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (1) :26-33

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-286-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.221 seconds with 811 queries by yektaweb 3455