[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 7-1392 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 141-148 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط افسردگی و عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بیرجند در سال 1391
طیبه خزاعی ، غلامرضا شریف زاده، مرضیه سادات اکبرنیا، مهران پیری، ناهید قنبرزاده
کارشناس ارشد ، thayebehk@yahoo.com
چکیده:   (13263 مشاهده)

  زمینه و هدف: شناخت عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله عزت‌نفس که نقش مهمی در سلامت روان داشته و پایین بودن آن تأثیر بازدارنده‌ای بر عملکرد تحصیلی دارد. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین ارتباط افسردگی و عزت‌نفس دانش‌آموزان دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در بیرجند می ‌باشد .

  روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی ، با ر وش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای ، 596 دانش‌آموز دبیرستانی بیرجند پرسشنامه‌های عزت‌نفس Rosenberg و افسردگی Beck با ضریب پایایی 73/0 و 85/0را تکمیل کردند. معدل بالای15(میانگین نوبت اول و دوم) پیشرفت تحصیلی خوب در نظر گرفته شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمونهای آماری Chi-square ، Mann Whitney ، Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی Spearman و در سطح 05/0= α آنالیز شد.

  یافته‌ها: نمونه‌ها596 دانش‌آموز با میانگین سنی 1/1 ± 1/16 سال، مشتمل بر 284 نفر معادل 7/47% مونث و 312 نفر برابر با 3/52% مذکر بودند. میانگین نمره افسردگی دانش‌آموزان1/8 ± 7/16 و نمره عزت‌نفس 7/4 ± 1/2 بود. 2/61% دانش‌آموزان معدل 15 و بالاتر داشتند. میزان افسردگی و عزت‌نفس بر حسب پیشرفت تحصیلی دارای تفاوت معنی‌داری بود ولی برحسب سن، تحصیلات و شغل والدین تفاوت معنی‌دار نداشت.

  نتیجه‌گیری: عزت‌نفس بالا نقش محافظتی در برابر افسردگی داشته و منجر به بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: افسردگی- عزت‌نفس- دانش‌آموزان دبیرستانی- پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 449 kb]   (1594 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی-تحلیلی | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei T, Sharif-Zadeh G, Akbarnya M, Piri M, Ghanbarzadeh N. Relationship between depression, self-esteem, and academic achievement of students in Birjand, 2013. Mod Care J. 2013; 10 (2) :141-148
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-269-fa.html
خزاعی طیبه، شریف زاده غلامرضا، اکبرنیا مرضیه سادات، پیری مهران، قنبرزاده ناهید. ارتباط افسردگی و عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بیرجند در سال 1391. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (2) :141-148

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-269-fa.html

دوره 10، شماره 2 - ( 7-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.229 seconds with 823 queries by yektaweb 3509