[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 10-18 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش مراقبت از پیس‌میکر به دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده، بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک،سال 91- 1390
الهه خدادادی ، شهلا محمدزاده، داود حکمت پو، علیرضا ظهور
مربی دانشکده پرستاری و مامایی اراک ، khodadaie@arakmu.ac.ir
چکیده:   (5421 مشاهده)

  زمینه و هدف: آریتمی‌های قلبی، از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. پیس‌میکر- به عنوان یکی از روش‌های درمانی- بسیاری از علائم بیماران را برطرف می‌نماید. اطلاع از روش‌های آموزش نوین در مقایسه با روش‌های سنتی، به مدرسین در خصوص استفاده از روش مؤثرتر آموزش پرستاران، به منظور ارائه مراقبت صحیح از این بیماران کمک می‌کند. هدف از این پژوهش، مقایسه تأثیر دو روش آموزش با لوح فشرده و آموزش گروهی بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران در مراقبت از پیس‌میکر بود.

  روش تحقیق: در این مطالعه مداخله‌ای با طرح دوگروهی، 40 پرستار شاغل در بخش ‌ های مراقبت قلبی بیمارستان‌های آموزشی شهر اراک در سال 1391، به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش با لوح فشرده و آموزش گروهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها برای سنجش آگاهی، پرسشنامه و چک‌لیست ارزیابی عملکرد بود . پرسشنامه و چک‌لیست، قبل و یک‌ماه بعد از آموزش توسط پرستاران و پژوهشگر تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: امتیاز آگاهی در دو روش آموزش با لوح فشرده و آموزش گروهی به ترتیب از 7/4 ± 40/13 و 26/7 ± 10/15 قبل از آموزش به 43/2 ± 85/27 و 25/4 ± 85/25 بعد از آموزش و امتیاز عملکرد از 18/4 ± 40/7 و 16/7 ± 45/10 قبل از آموزش به 45/1 ± 30/27 و 22/3 ± 85/24 بعد از آموزش افزایش یافت. میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد واحدهای پژوهش بعد از آموزش، در دو روش به طور معنی‌داری افزایش یافت (0001/0 ≤ P ). تفاوت معنی‌داری در میزان افزایش آگاهی بین دو روش مشاهده نشد ؛ در حالی‌که در مورد عملکرد، این اختلاف معنی‌دار بود (0001/0 ≤ P ).

  نتیجه‌گیری: هر چند دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده، در ارتقای آگاهی و عملکرد پرستاران مؤثر بود اما روش لوح فشرده در افزایش عملکرد، مؤثرتر بود؛ لذا با توجه به مزایای فراوان آن از جمله: به صرفه‌بودن، امکان رؤیت فیلم در هر زمان و...، به‌کارگیری آن در برنامه‌های آموزشی توصیه می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی: پیس میکر مصنوعی، آموزش، پرستاران، آگاهی، عملکرد
متن کامل [PDF 396 kb]   (1219 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodadadi E, Mohammadzadeh S, Hekmatpou D, Zohoor A. A comparison betweenthe effectiveness of pacemaker care education through compact disc and group education on nurses’ knowledge and performance in educational hospitalsof Arak University of Medical Sciences in 2012. Mod Care J. 2013; 10 (1) :10-18
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-259-fa.html
خدادادی الهه، محمدزاده شهلا، حکمت پو داود، ظهور علیرضا. مقایسه تأثیر آموزش مراقبت از پیس‌میکر به دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده، بر آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک،سال 91- 1390. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (1) :10-18

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-259-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.222 seconds with 814 queries by yektaweb 3455