[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 344-354 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه‌کننده به بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند (سال 1391)
دکتر احمد نصیری، مهدیه پودینه مقدم
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند ، moghadam07@yahoo.com
چکیده:   (7408 مشاهده)

  زمینه و هدف: نارسایی مزمن کلیه و همودیالیز، به دلیل ماهیت مزمن و ناتوان‌کننده، اثرات مخربی بر توانایی عملکردی بیماران دارد و باعث نقایص متعدّدی در رفتارهای خودمراقبتی آنان می‌گردد. ارتقای رفتارهای مراقبت از خود، می‌تواند فرد را به سمت حفظ سلامتی و رفاه سوق دهد. مطالعه حاض ر، با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی انجام شده است.

  روش تحقیق: در این پژوهش نیمه‌تجربی ، 36 بیمار همودیالیزی مراجعه‌کننده به بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهر بیرجند در سال 1391، به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بررسی نقایص خودمراقبتی بود که پس از تأیید روایی، به روش مصاحبه حضوری تکمیل گردید و بر اساس نقایص به دست‌آمده، برنامه آموزشی به شیوه Teach Back اجرا شد. پس از یک ماه، پرسشنامه مجدداً تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) و آزمون ویلکاکسون در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: بررسی هفت حیطه خودمراقبتی قبل از مداخله نشان داد که میانگین و انحراف‌‌معیار نقایص خودمراقبتی در حیطه‌ تغذیه 85/1 ± 05/4 ، مراقبت از پوست 89/1 ± 19/2، فعالیت و استراحت 17/2 ± 3 ، دفع 23/1 ± 11/1، مایعات و الکترولیت‌ها 34/1 ± 97/2، مصرف دارو 16/2 ± 69/4 و سلامت روحی66/2 ± 02/6 بود و پس از مداخله، در حیطه تغذیه به 69/1 ± 97/1 ( 001/0 P < ) ، مراقبت از پوست 59/1 ± 97/0 ( 001/0 P< ) ، فعالیت و استراحت 71/1 ± 58/1 (001/0 P< )، دفع 66/0 ± 30/0 (001/0 P< )، مایعات 50/1 ± 91/0 (001/0 P< )، مصرف دارو 41/2 ± 52/2 ( 001/0 P < ) و در حیطه سلامت روحی به 68/2 ± 80/2 ( 001/0 P< ) رسید که نشان‌دهنده تأثیر مداخله اجراشده بود.

  نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش خودمراقبتی به شیوه Teach Back ، باعث کاهش نقایص خودمراقبتی در ابعاد جسمی و روحی بیماران همودیالیزی می‌شود و پرستاران با به کار بردن این شیوه آموزشی می‌‌توانند در جهت ارتقای سلامت این بیماران قدم بردارند

واژه‌های کلیدی: آموزش به شیوه Teach Back، توانایی مراقبت از خود، نقص خودمراقبتی، همودیالیز
متن کامل [PDF 207 kb]   (1769 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri A, Poodineh moghadam M. Effect of an educational plan based on Teach-Back method on hemodialysis patients' self-care deficits. Mod Care J. 2012; 9 (4) :344-354
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-241-fa.html
نصیری احمد، پودینه مقدم مهدیه. تأثیر برنامه آموزشی به شیوه Teach Back بر نقایص خودمراقبتی بیماران همودیالیزی مراجعه‌کننده به بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند (سال 1391). مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (4) :344-354

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-241-fa.html

دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.227 seconds with 808 queries by yektaweb 3455