[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 301-309 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی‌شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل‌اسکلروزیس
علی دهقانی، سیمامحمدخان کرمانشاهی ، ربابه معماریان
دکترای آموزش پرستاری، استاديار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران ، kerman_s@modares.ac.ir
چکیده:   (6223 مشاهده)

  زمینه و هدف: مولتیپل‌اسکلروزیس، از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی است که به دلایلی از جمله بروز در سنین جوانی و نداشتن درمان قطعی، باعث افسردگی می‌شود و با ناتوانی و عود بیماری همراه است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش گروه همتا بر افسردگی بیماران مولتیپل‌اسکلروزیس، در سال 1390 انجام شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، پس از نمونه‌گیری به روش غیرتصادفی، نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. ابتدا برای افراد گروه همتا پنج جلسه آموزشی برگزار شد. پس از آماده‌کردن این گروه، در مرحله بعد، شش جلسه آموزشی توسط افراد گروه همتا برای گروه آزمون، در طول دو ماه برگزار گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه 21 DASS و فرم‌های بازنگری خودگزارش‌دهی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌ زوجی و تی مستقل در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: آزمون تی‌مستقل، اختلاف آماری معنی‌داری در نمره افسردگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد؛ در حالی که همین آزمون، در دو گروه، پس از اجرای مداخله اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (002/0= P ). آزمون تی ‌زوجی نیز اختلاف آماری معنی‌داری در زمینه کاهش افسردگی بیماران گروه آزمون، پس از مداخله نشان داد (001/0= P )؛ در حالی که در نمره افسردگی بیماران گروه شاهد، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان نداد.

  نتیجه‌گیری: برنامه آموزش گروه همتا، باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل‌اسکلروزیس شد؛ بنابراین بکارگیری این برنامه آموزشی، به عنوان یک روش مؤثّر و مقرون به صرفه توصیه می‌گردد.

 

واژه‌های کلیدی: افسردگی، ام‌اس، گروه همسالان، برنامه آموزشی
متن کامل [PDF 257 kb]   (1210 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani A, Mohammadkhan Kermanshahi S, Memarian R. Effect of applying peer group designed education plan on depression of multiple sclerosis patients. Mod Care J. 2012; 9 (4) :301-309
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-240-fa.html
دهقانی علی، کرمانشاهی سیمامحمدخان، معماریان ربابه. تأثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی‌شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل‌اسکلروزیس. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (4) :301-309

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-240-fa.html

دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.226 seconds with 811 queries by yektaweb 3455