[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 196-202 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر بیرجند سال 1391
محبوبه رخش خورشید، زهرا فرج زاده ، علی محمد ایزدپناه، سید علیرضا سعادتجو
مربی عضو هيئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ، farajzadehz@bums.ac.ir
چکیده:   (1476 مشاهده)

  زمینه و هدف: افزایش کیفیت آموزش پرستاری موجب ارتقای کیفیت در مراقبت پرستاری می ‌ شود. سنجش دیدگاه دانش ‌ آموختگان می ‌ تواند راه را برای برنامه ‌ ریزی و اصلاح روشهای موجود روشن سازد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش ‌ آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر بیرجند انجام شد.

  روش بررسی : این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 115 نفر از دانش ‌ آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی 91-90 که به روش نمونه ‌ گیری سهمیه ‌ ای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ‌ ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل دو بخش مشخصات جمعیت ‌ شناختی و دیدگاه دانش ‌ آموختگان در خصوص میزان تأثیر عوامل مختلف بر کیفیت آموزش دارای 32 گویه و پنج حیطه بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای بررسی پایایی از ضریب همبستگی درونی سؤالات استفاده شد که ضریب Cronbach Alpha در کل 92/0 و در حیطه ‌ های مختلف از 70/0 تا 83/0 به دست آمد. داده ‌ ها با استفاده از نرم ‌ افزار آماری SPSS ویرایش 15 و آزمونهای آماریFriedman و Wilcoxon تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته ها : از 115 دانش ‌ آموخته موردمطالعه، بیشتر افراد مؤنث (8/87%)، متأهل (5/76%) و دانش ‌ آموخته دانشگاههای دولتی (7/68%) بودند. از دیدگاه دانش ‌ آموختگان، حیطه ویژگیهای فردی استاد بیشترین و حیطه نظارت و ارزشیابی کمترین میانگین امتیاز تأثیر بر کیفیت آموزش را به خود اختصاص داده بود. همچنین مؤثرترین عامل در حیطه ویژگیهای فردی استاد، تسلط استاد در درس مورد نظر بود.

  نتیجه گیری : اساتید می ‌ توانند با کسب ویژگیهایی مانند تسلط در درس و توجه به مشکلات دانشجویان موجب ارتقای کیفیت آموزش گردیده و همچنین با انجام تغییراتی در سیستم ارزشیابی در جهت عینی ‌ تر بودن ارزشیابی و ارائه بازخورد به دانشجویان می ‌ توان گام مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش برداشت.

واژه‌های کلیدی: پرستاری- دانش آموخته- دیدگاه- کیفیت آموزش
متن کامل [PDF 602 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی-تحلیلی | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farajzadeh Z, Rakhsh Khosid M, Izadpanah A M, Saadatjoo S A. Factors affecting quality of education from the viewpoint of graduated nurses working in Birjand hospitals, 2012. Mod Care J. 2014; 11 (3) :196-202
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-201-fa.html
رخش خورشید محبوبه، فرج زاده زهرا، ایزدپناه علی محمد، سعادتجو سید علیرضا. بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر بیرجند سال 1391. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1393; 11 (3) :196-202

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-201-fa.html

دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.229 seconds with 814 queries by yektaweb 3455