[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 34-42 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش خوش‌بینی بر اضطراب و افسردگی دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (سال 1391)
تکتم سادات جعفر طباطبایی ، حسن احدی، احمد خامسان
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربيتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقيقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ، toktamtabatabaee@yahoo.com
چکیده:   (6356 مشاهده)

  زمینه و هدف: اضطراب و افسردگی، از جمله معضلات موجود در زندگی انسان‌ها‌ هستند که تقریباً در بین تمامی گروه‌های سنی و جنسی قابل مشاهده هستند و خوش‌بینی، به عنوان راه‌حلی مناسب، در جهت کاهش آنها به کار می‌رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خوش‌بینی بر اضطراب و افسردگی دانشجویان انجام شد.

  روش تحقیق: این پژوهش، مطالعه‌ای نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. از کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، به صورت داوطلبانه، آزمون اضطراب بک و افسردگی بک گرفته شد. 46 نفر دانشجو که هم دارای اضطراب بالاتر از 15 (نمره برش) و هم دارای افسردگی بالاتر از 18 (نمره برش) بودند، انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه، آزمون خوش‌بینی- بدبینی گرفته شد. برای گروه آزمایش، 7 جلسه 80 دقیقه‌ای برنامه آموزش‌های خوش‌بینی، به صورت هفته‌ای دو جلسه، توسط محقق برگزار شد، اما برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد؛ سپس در هر دو گروه، پس‌آزمون اجرا گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری، در نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) وارد شدند و به‌ وسیله آزمون ‌ های آماری تی‌مستقل و تی‌زوج، در سطح آلفای 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پس از آموزش خوش‌بینی، میانگین نمره اضطراب گروه آزمایش از 70/10 ± 74/23 به 51/6 ± 48/11 و میانگین نمره افسردگی گروه هدف از 33/12 ± 70/26 به 61/6 ± 78/8 کاهش یافت (001/0> P )؛ همچنین این آموزش، میانگین خوش‌بینی افراد را از 72/2 ± 13/13به 96/2 ± 04/15 افزایش داد، اما تأثیر معنی‌داری بر روی میزان بدبینی افراد نداشت.

  نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می‌رسد آموزش‌های خوش‌بینی، کمک مؤثّری بر کاهش اضطراب و افسردگی دانشجویان داشته، ولی میانگین نمره بدبینی بعد از مداخله، در گروه مورد از نظر آماری معنی‌دار نبوده است؛ لذا می‌توان از این برنامه آموزشی، در مراکز مشاوره دانشجویی برای کاهش اضطراب و افسردگی استفاده نمود.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش خوشبینی، اضطراب، افسردگی، دانشجویان
متن کامل [PDF 396 kb]   (1631 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

JafarTabatabaee T, Ahadi H H, Khamesian A. The effect of optimism training on the anxiety and depression of students of psychology at theAzad University of Birjand (2012). Mod Care J. 2013; 10 (1) :34-42
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-197-fa.html
سادات جعفر طباطبایی تکتم، احدی حسن، خامسان احمد. تأثیر آموزش خوش‌بینی بر اضطراب و افسردگی دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (سال 1391). مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (1) :34-42

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-197-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.241 seconds with 811 queries by yektaweb 3455