[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 7-1391 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 72-79 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت ارائه خدمات پرستاری (وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار)با استفاده از مدل سروکوال از دیدگاه پرستاران در بیمارستان الزهرای اصفهان (سال 1389)
راضیه استکی ، علی عطافر
کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، sahar.5212@yahoo.com
چکیده:   (9076 مشاهده)

  زمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه در میان کارکنان بهداشتی، درمانی هستند و از دیدگاه قانونی و اخلاقی باید پاسخگوی کیفیت مراقبت‌های ارائه شده باشند؛ بنابراین دیدگاه آنان در تعیین و بررسی کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه صاحب‌نظران پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان الزهرای اصفهان انجام شد و ضمن معرفی مدل سروکوال به مراکز بهداشتی و درمانی، عملکرد کنونی و عملکرد مورد انتظار پرستاران در قالب این مدل، بررسی شد.

  روش تحقیق: در این مطالعه کاربردی که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد، جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان الزهرای اصفهان در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب بود و از بین این جامعه، 94 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال که بر مبنای پنج بعد تجهیزات و امکانات (ملموسات)، اعتماد، (علاقه‌مندی و توجه)، تضمین و دلسوزی تهیه شده است، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل و در سطح معنی‌داری 05/0= α تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: بین انتظارات و ادراک پرستاران از نظر مدرک تحصیلی، نوع استخدام و سابقه خدمت رابطه وجود داشت؛ اما سایر عوامل (جنس و سن)، ارتباط معنی‌داری با آن نداشتند. بین انتظارات و ادراک پرستاران از نظر کیفیت خدمات تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 P< ). بزرگترین و کوچکترین شکاف به ترتیب مربوط به بعد ملموسات (3/29-) و بعد همدلی (2/06-) بود.

  نتیجه‌گیری: مدیران مراکز خدمات درمانی، با استفاده مدل‌های تحلیل کیفیت خدمات، قادر خواهند بود تا شکاف‌های ایجادشده بین دو وجه ارائه خدمت، یعنی بیماران و کارکنان مراکز درمانی رابشناسند و به برنامه‌ریزی جهت تقویت و اصلاح نابسامانی‌ها بپردازند.

واژه‌های کلیدی: خدمات پرستاری، ارزیابی پرستاری، ارزشیابی عملکرد کارمندان، مدل سروکوال
متن کامل [PDF 233 kb]   (2199 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۸/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esteki R, Attafar A. Quality of nursing services (contemporary level of reality and level of expectation) from nurses' viewpoint on the basis of SERVQUAL Model in Al-Zahra Hospital in Isfahan (2010). Mod Care J. 2012; 9 (2) :72-79
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-146-fa.html
استکی راضیه، عطافر علی. کیفیت ارائه خدمات پرستاری (وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار)با استفاده از مدل سروکوال از دیدگاه پرستاران در بیمارستان الزهرای اصفهان (سال 1389). مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (2) :72-79

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-146-fa.html

دوره 9، شماره 2 - ( 7-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.227 seconds with 808 queries by yektaweb 3455