[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 19-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر به کارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی (طرح Mentorship) بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری
عصمت نوحی، فریبا برهانی، مرضیه هلال بیرجندی ، وحیده احراری خلف
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، Helal.birjandi@yahoo.com
چکیده:   (51264 مشاهده)

زمینه و هدف: زمینه و هدف: در سالهای اخیر تجربه منتورینگ برای دانشجویان پرستاری در آموزش پرستاری معمول شده است. این پژوهش با هدف تأثیر اجرای برنامه Mentorship بر میزان اعتماد بنفس دانشجویان پرستاری در بیمارستان امام رضا ( ع ) بیرجند در سال 1390اجرا گردید. روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند انجام گرفت. 60 نفر دانشجویان ترم 4 پرستاری (کارآموز بخش ارتوپدی) بطور تصادفی به دو گروه مساوی 30 نفری (آزمون و کنترل) تقسیم شدند. در گروه آزمون به ازای هر 3 دانشجو، یک دانشجوی ترم 8 پرستاری به عنوان Mentor یا راهنما گذاشته شد، و در گروه کنترل، دانشجویان تنها با حضور مربی و بدون منتور آموزش دیدند. میزان اعتمادبنفس دانشجویان در هر دو گروه، قبل و بعد از کارآموزی با پرسشنامه میزان اعتمادبنفس Montalto با مقیاس لیکرت ارزیابی شد.. جهت تحلیل داده‌ها و انجام آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، t مستقل، t زوج، کای دو و ضریب همبستگی پیرسون. از نرم افزار spss16 استفاده گردید . یافته ها: با وجود اینکه میزان اعتماد بنفس دانشجویان در هر دو گروه بعد از کارآموزی افزایش یافته است ، ولی میانگین نمره اعتماد بنفس در گروه آزمون از گروه کنترل بیشتر بود و بر اساس آزمون t مستقل اختلاف بین میانگین نمره اعتمادبنفس در دو گروه معنی‌دار بودا(001/0 p <). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برنامه منتورشیپ فرصتی برای دانشجویان پرستاری جهت افزایش اعتمادبنفس فراهم می‌کند، لذا پیشنهاد می‌شود برنامه ریزان آموزش بالینی از این شیوه که نیاز به هزینه اضافی ندارد به عنوان یک روش آموزشی مکمل و نه یک روش مستقل استفاده نمایند.

واژه‌های کلیدی: خودپندار، خودکارآمدی، دانشجویان، پرستاری، صلاحیت بالینی، منتورشیپ
متن کامل [PDF 365 kb]   (1349 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nohi E, Borhani F, HelalBirjandi M, ahrary khalaf V. Effect of usingnursing field students in clinical teachingteam(mentorship program) on the self-confidence of nursing students . Mod Care J. 2013; 10 (1) :19-25
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-142-fa.html
نوحی عصمت، برهانی فریبا، هلال بیرجندی مرضیه، احراری خلف وحیده. تأثیر به کارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی (طرح Mentorship) بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1392; 10 (1) :19-25

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-142-fa.html

دوره 10، شماره 1 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.232 seconds with 819 queries by yektaweb 3501