[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 285-291 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و ارائه جزوه بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری از روش تدریس
طیبه ریحانی، طیبه پورغزنین ، محمود عجم، فرزانه حسن‌زاده
کارشناس ارشد پرستاری، مربی گروه داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، pourghazneint@mums.ac.ir
چکیده:   (6736 مشاهده)

  زمینه و هدف: آموزش پرستاری، زمانی می‌تواند پویایی خود را حفظ کند که به سمت نوآوری‌ها و استفاده از روش‌های نوین تدریس و یادگیری پیش رود. دستیابی به چنین هدفی مستلزم این است که مدرسان، در طراحی تدریس، از شیوه‌های نوین آموزشی استفاده کنند؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر جزوه آموزشی، بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.

  روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی، بر روی 28 دانشجوی ترم شش پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد که مشغول کارآموزی در بخش کودکان بیمارستان امام رضا (ع) بودند، انجام شد. دانشجویان، به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. محتوای آموزشی، در گروه آزمون به صورت استفاده از جزوه آموزشی و در گروه شاهد به روش معمول سخنرانی ارائه شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ای شامل سه بخش مشخصات فردی، آزمون سنجش یادگیری و پرسشنامه بررسی میزان رضایت دانشجویان و یک سؤال باز، بعد از تأیید روایی و پایایی (آلفاکرونباخ 82/0) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم‌افزار SPSS (ویرایش 5/11) در سطح معنی‌داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره پس‌آزمون، در گروه جزوه 18/1 ± 16/17 و در گروه سخنرانی 45/1 ± 66/15 بود که نسبت به قبل از آموزش، افزایش معنی‌داری داشت (001/0 P= ). میزان یادگیری در روش جزوه بیشتر از روش سخنرانی بود (015/0 P= )؛ همچنین میزان رضایت دانشجویان از شیوه آموزش به روش جزوه (66/5 ± 57/45) به طور معنی‌داری از روش سخنرانی (73/7 ± 50/31) بیشتر بود (001/0 P< ).

  نتیجه‌گیری: از آنجا که بیشتر واحدهای تخصصی پرستاری به شکل کارآموزی و در بالین اجرا می‌شود، استفاده از جزوه آموزشی در بالین بیمار، به عنوان یک روش آموزشی دانشجومحور توصیه می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی: تدریس، یادگیری، مواد آموزشی، دانشجویان پرستاری، آموزش پرستاری، رضایت
متن کامل [PDF 198 kb]   (1470 دریافت)    
نوع مطالعه: مداخله ای | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reihani T, . Pourghaznein T, Ajam M, Hasanzadeh F. A comparative study of lecturing and presenting pamphlets methods in nursing students' learning and satisfaction. Mod Care J. 2012; 9 (4) :285-291
URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-130-fa.html
ریحانی طیبه، پورغزنین طیبه، عجم محمود، حسن‌زاده فرزانه. مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و ارائه جزوه بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری از روش تدریس. مراقبت هاي نوين (فصلنامه علمي-پژ‍وهشي دانشكده پرستاري -مامايي بيرجند). 1391; 9 (4) :285-291

URL: http://moderncare.bums.ac.ir/article-1-130-fa.html

دوره 9، شماره 4 - ( 2-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مراقبتهای نوین Modern Care Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 814 queries by yektaweb 3455